Søg i denne blog

lørdag den 17. februar 2018

De skjulte grøntsager og en svinefilet

Der har været vinterferie her i kommunen i denne uge og Nana og Emil har været til overnatning en enkelt nat.

Vi har ikke fået malet på loftetagen endnu, efter de flyttede i sommer og der har bare stået lidt "rod" tilbage, som datteren og gemalen har ryddet op i idag, men Emil og morfar de sov deroppe og Nana fik lov at sove i morfars seng ude hos mig 💤😊

Jeg havde spurgt, hvad vi skulle spise, når de skulle være her - Emil vil have sovs og kartofler - Nana måske karbonader - jeg ved, de er glade for skært kød, så jeg foreslog en steg, og det vil de gerne, men Emil vil altså ikke have salat dertil 😏
Da vi så skulle til at spise, så vil Emil ikke have kartofler, og jeg kommenterede selvfølgelig på, at han selv havde sagt, vi skulle have kartofler og fik svaret "jamen det var til jer andre" 😜😍
Vi fik også dessert den dag - frugt fra dåse og råcreme - jeg fik 1 spsk råcreme, 1 halv fersken og pære - kcal mæssig kan jeg sagtens holde det indenfor de 1200 kcal, meeen det tæller voldsomt i sukker-regnskabet.

Ellers har jeg stadig ikke været særlig aktiv, den forkølelse er ikke nem at få helt bugt med, men det bliver da heldigvis langsomt bedre.
Det store fokus ligger stadig på maden og mit vægttab - det nærmer sig stærkt de 10 kg 😇

Jeg har lavet gullash, som er en af de retter, jeg kan "skjule" mange grøntsager i
Der er flere gram grøntsager end der er kød 😏
1 kg kød - 400 gr rengjorte champignon, 300 gr gulerødder, 300 gr løg og 2 dåser hakket tomater og lidt rigelig hvidløg, der kommer en ½ l vand og 2,5 dl kaffefløde (bare fordi det skulle bruges) ved - så er der mad til 3 dage til os 2 - for mit vedkommende vil der være 8 portioner i retten og en portion vil give mig ca 300 kcal. - jeg fisker i retten, vejer omkring 100 gr kød af og fisker derefter ca 200 gr grøntsager med den sauce der hænger ved.
Vi spiste selleri/kartoffelmos dertil - 800 gr kartofler og 500 gr selleri, 1 dl letmælk og 1 spsk becel - jeg spiser ca 150 gr og det giver ca 135 kcal.
Altså en god portion aftensmad for ca 450 kcal. - faktisk er portionen lige i overkanten af det, jeg kan spise, så der blev også lidt til katten 😺

Jeg fik mig også samlet sammen til at komme til fiskemanden i denne uge - og det blev til laks - gemalen er ikke vild med fisk, han er stort set kun til panerede rødspættefileter - men han er umådelig solidarisk i den her proces, så han spiser bare lidt, hvis han ikke er så vild med det, vi skal have og så tager han sig noget at spise, inden han går i seng - og det udnytter jeg (groft) 😍
dampede grøntsager - det er nu også godt ind imellem 😏
Vi har ellers spist rester af stegen fra den aften børnene spiste her - datteren og min mor spiste også med den aften - det var en svinefilet, ren kød - den tenderede lige over i det tørre, men var ok, vi fik ovnbagt rosenkål, rødbeder, selleri og æbler dertil og champignonsauce.
Dagen efter fik gemalen og børnene brasede kartofler og spejlæg og kold kød - jeg fik ikke kartofler men resten af grøntsagerne.
Igår fik vi resten af kartoflerne og pasta fra den dag vi fik fisk - det blev varmet i champignonsaucen og så stegte jeg halve rosenkål, champignoner og æblebåde på panden.
I dag til frokosten har jeg så spist den sidste skive kød med en rest grøntsager fra igår - det er utrolig, hvor langt sådan et stykke rent kød strækker - havde vi fået en flæskesteg med svær af samme størrelse, så havde der vist højst været kød til de brasede kartofler dagen efter.

Den her snotnæse, som har holdt mig meget passiv, har til gengæld betydet, jeg har fået hæklet meget på tæppet til datteren, alt mens jeg ser en masse TV - og tænk engang, mig der stort set ikke spiser kage for tiden, jeg ser den engelske bagedyst, som der sendes 2 afsnit af dagligt på TV2fri - det var faktisk ret tilfældigt, jeg kom til at se det en dag, hvor fjernsynet bare stod og kørte, og jeg var ikke særlig vild med det - men så gik der nogle dage og på samme måde faldt jeg igen over det, da jeg satte mig med hækletøjet, og så blev jeg jo nysgerrig efter at se, hvem der vandt og nu er det vist 3. års engelske bagedyst jeg ser 🙈

Den lysegrå ser lidt blå ud på billedet 😐




1 kommentar:

  1. Uanset hvilken mad, du har vist billeder af, ser det ualmindeligt lækkert ud. stadig flot klaret, og nu må vi altså godt snart få vores fulde energi tilbage. God bedring til dig også :-)

    SvarSlet