Søg i denne blog

tirsdag den 12. august 2014

Jeg designede da lige en kjole til Barbie :)

Jeg faldt lige i med hæklenål, garn og barbie :)

Nana mente, at hun skulle have en bikini til sin barbiedukke, og helt tilfældigt havde jeg få dage forinden gemt en opskrift på en barbie-bikini fra Hendes Verden- så det skulle da prøves og kunne jo ikke tage så meget tid.
Det gjorde det heller ikke, så jeg tænkte, at jeg da lige kunne lave en lårkort stram nederdel, når nu jeg var igang og havde tid til det.

Så jeg lagde ud med at hækle 30 luftmasker (lm),
vende arbejdet og hækle stangmasker (stm) tilbage = 1. omg.
så hæklede jeg omgangen sammen med en kædemaske (km), således at jeg kunne hækle rundt og der nu var startet ud med et lille slids.
Da jeg havde hæklet første omgang stm, besluttede jeg mig for, at der skulle noget sving i den nededel, så i stedet for at være startet fra neden af nederdelen, blev det nu fra oven -
jeg begyndte hver omg med 3 lm og sluttede med en km i den 2. lm,
2. omgang tog jeg en maske ud i hver 6. maske
3. omgang i hver 7. maske
4. omgang  i hver 8. maske
5. omgang i hver 9. maske
6. omgang i hver 10.m , nu var der 55 m.
7. omgang en stm i hver maske.
8. omgang  * i 1. maske 3 stm, spring over en maske og hækle en fastmaske i næste maske* og således omgang ud -
!jeg havde vist et problem med sidste bue, hvor jeg undlod at hoppe over en maske!
Nu var der en fin lille nederdel, som jeg besluttede skulle have en hulrække foroven til at trække en elastik igennem - *1 stm i første maske, 1 lm, spring over en maske* og hækl igen * til * omgangen rundt.
Her kom tanken som om en kjole, så jeg fortsatte med stm, 1 i hver stm og lm + en ekstra m med jævne mellemrum = 36 stm.
Her hæklede jeg frem og tilbage, så overdele blev åben bagi.
Jeg hæklede 6 omgange i alt.
og så en omgang med fastmasker og derefter en kant som nederst på nederdelen = 12 buer.
Så satte jeg tråden fast mellem 5. pg 6. bue og hæklede 20 lm, hæklede "snoren" fast midt i 2. bue og hæklede fm tilbage. lavede ligeledes en "snor" mellem 8. og 9. bue, som blev fæstnet midt i 11. bue.
Jeg havde tænkt at sy en tryklås i nakken, men eftersom kjolen sagtens kunne trækkes op over rumpen af dukken, så valgte jeg at syden sammen oppe i buen og så trak jeg en sølvelastik gennem hulrækken.
Jeg har brugt Hjerte Tendens og nål nr. 2½.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar