Søg i denne blog

mandag den 6. januar 2014

Julen er ryddet væk - nu skal der læses Slankekurs

Så er julepynten næsten ryddet væk, jeg mangler lige juletræet, som står i gildesalen - slikskålen og kagedåserne er tømt og der er ved at være normal tilstand i køleskabet.
Lyskæderne udenfor får lov at hænge en tid endnu, der er jo ret mørkt her ude på landet, så det er dejligt med lidt ekstra lys i den lange januar.

I morgen begynder hverdagen så småt, der er arbejdsdag igen for datteren, institutions tid for børnebørnene og gemalen skal starte i "praktik" på sit arbejde 3 timer de dage, hvor han ikke skal til genoptræning på hospitalet.

"Familiesammenføringen" er vist ved at være på plads nu og der skal ikke forberedes jul og hvad ved jeg - så der bliver forhåbentlig tid til lidt andet.

Jeg har købt bogen Slankekurs af Per Brændgaard - det jeg har læst om hans ide med slankekurs går vist godt i spænd med de tanker, jeg har gjort mig om slankekur eller retter ikke slankekur det sidste års - nu bliver det så spændende og se, om det holder og om jeg kan bruge hans ideer til noget.

Jeg har ikke skrevet så meget om vægttab eller mangel på samme i lang tid, men det forholder sig sådan, at jeg på et tidspunkt tænkte, at nu var nok nok - hver gang jeg gik igang med at vil tabe mig, så skete der næsten det stik modsatte, så jeg besluttede, at jeg ikke vil være på slankekur/livsstilsændring længere - jeg vil spise det jeg havde lyst til i rimelige mængder!

Og hvad skete der så - jo der skete det, at min vægt for første gang i mange år har holdt sig på det samme i mange måneder, jeg fik et afslappet forhold til badevægten, behøvede ikke stå på den, hver morgen og nytårsdag vejede jeg 4 kg. mindre end jeg gjorde for et år siden.

Jeg har drømt om helt andre resultater, men jeg kunne ikke blive ved med at hive mig selv op til det, der skete simpelthen for lidt - de kloge hoveder vil helt sikkert ikke tro, at jeg ikke tabte mig, hvis de så mine kostnotater - jo jeg kunne tabe mig, men for mig var det var for lidt, med den indsats jeg gjorde.

Det blev efterhånden sådan, at når jeg faldt i, så tænkte jeg "skidt, jeg starter igen i morgen og det skal vare rigtig længe, inden jeg skal spise det her igen, så jeg tager lige lidt mere"
Da jeg så valgte "lad stå til" - ja så havde jeg ikke behov for lige at tage lidt mere, for jeg kunne jo bare spise det igen i morgen, hvis jeg havde lyst - jeg fik et helt andet forhold til mad - det var ikke længere noget dejligt, som var forbudt - det var noget dejligt, jeg spiste efter behov og  fordi jeg kunne li' det.

Jeg har faktisk gået gennem december måned uden at tage på, ja jeg tabte mig endda, og der er er spist både fede og søde sager, men lige hen over nytår røg der et kilo på igen - da kom jeg til at sidde ret stille på min dertil indrettede, fordi jeg fik et hold i ryggen.
Så mit aktivitetsniveau har altså en stor betydning :)

Alt i alt, så har jeg fået fornyet håb om at komme ned i vægt, det er muligt, at det kommer til at tage rigtig lang tid, lige nu sætter jeg ikke mål inden for en begrænset tid men ser, hvad der sker - dermed ikke være sagt, at jeg bare lader stå til - en stor del af grunden til, at der blev stilstand i vægten skyldes, at jeg trods alt har fået nogle gode kostvaner kørt ind i tidens løb.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar